torsdag 29. september 2011

Pyntedukke

Nei, dette er ikke den type pyntedukke man bruker som dorullskjuler eller setter til pynt på øverste hylle. Dette er et helt annet konsept, men som navnet tilsier, det er en slags dukke og det har med pynt å gjøre.

Min tanke var å lage en slags avlaster, jeg kan jo ikke selv gå rundt som ei pyntedukke hele tiden! Da ville stilen min fort ha minnet om Mardi Gras, og jeg ville nok ha fått problemer med å holde meg oppreist! Så pyntedukken er både en organisator, utstiller, avlaster og et slags dekorativt leketøy. Mange funksjoner som passer meg perfekt; den er praktisk, dekorativ og underholdende.

Igjen har jeg laget noe som tilfredsstiller et behov hos meg. Ja, jeg må inrømme at jeg har en del pyntesaker, og jeg ønsker at de skal være lett tilgjengelige. Før hadde jeg et "smykketre", som rett og slett var et tre jeg hadde hengende på veggen. Dette treet ble dynget ned av alt som ikke var i bruk. Samtidig var jeg inspiret av et leketøy fra barndommen; disse frisørhodene som man stylet med sminke og fantasifulle frisyrer. Jeg kan ikke helt minnes å ha eid en selv, men det var alltid veldig høyt oppe på ønskelisten min!

Jeg tenkte ei stund på å kalle den for veggpryd, men pyntedukke føltes riktigere og det var også arbeidstittelen. For dette har vært et prosjekt under bearbeidelse en viss tid, og de første utgavene ble ferdigstilt i sommer. Endelig skjønte folk hva jeg hadde ment når jeg forsøkte å forklare konseptet! Noen syntes de var skumle (deriblant min kjære søster som mente de "så" på henne. Hun har nok sett for mye på påskekrim, der "dukke" alltid betyr noe skummelt), og noen syntes de var stilige. Håper selvfølgelig de aller fleste havner i den siste kategorien!

For å forklare litt mer om hvordan pyntedukken fungerer, kan jeg først si at den har en hempe på baksiden av hodet for opphenging. Tenkte en del på hvordan jeg skulle løse oppstillingsdelen, og kom fram til at å henge den opp var det enkleste. For det å få den til å stå av seg selv, ville ha vært litt tungvint å få gjennomført. Selv om den henger, er den er likevel avstivet med papp i kropp og hode, mens halsen er myk. Pyntedukken har en vattert kroppsdel, slik at man kan stikke brosjer og buttons fast. Videre har den også lommer for ting som ikke kan henge eller stikkes fast. Disse lommene kan også brukes til mobil og I-pod.
Rundt halsen kan man henge smykker, skjerf eller slips. På hodet fungerer det fint å henge yndlingslua, headsettet eller hårbøyla. Ved pyntingen av pyntedukken kan man med andre ord være veldig kreativ og leke seg litt. Det artigste for meg har vært danderingen av all pynten!

Hittil har det blitt tre ferdige pyntedukker, alle med forskjellig hode og kropp. Hodene har jeg tegnet, for så å overføre de til tekstil. Til nå jeg har omtrent tjue forskjellige ansikt. Den pyntedukken jeg valgte til meg selv, minner om Brigitte Bardot fra 1960-tallet ikledd en raff knallgul habitt! Jeg liker stilen fra den tidsepoken og synes hun ser akkurat passe oversminket ut!


(foto: Ingibiru)

Her ser vi min egen pyntedukke "all dressed up and nowhere to go"! På kommoden ligger solbrilleetuiet med bildet som var inspirasjonen.




                                                                      (foto: Ingibiru)

Et lite stemningsbilde inne på soverommet mitt, her ligger mye av pynten som ikke fikk plass! Det ser ut for at pyntedukka har stukket av (kunne nok ikke vente med å få vist seg fram i all den overdådige pynten)!



                                                                            (foto: Ingibiru)

Dette var pyntedukke nummer to som ble laget. Ansiktet er inspiret av illustrasjoner i boka "Bli enda vakrere" fra 1970-tallet (Ei bok alle burde ha i sitt hjem. Et av rådene er ikke å vaske håret som om de var et par skitne sokker!).

1 kommentar:

Ragnhild sa...

Viktig å pynte seg litt innimellom, men om man ikke har tid eller anledning til å pynte seg, er det perfekt å ha en pyntedukke! Syns ikke de var (Malstrøm)skumle i det hele tatt!