mandag 5. september 2011

Crocs, de nye "pesshestan"?

Dette er en påstand som først og fremst krever en forklaring av ordet pesshest.

Så vidt jeg vet, er pesshesta et nordnorsk uttrykk, og beskrivende for et bestemt fottøy. Hest viser til føttene, som i apostlenes hester, for her er det snakk om en transportetappe fra hjemmets lune rede ut til et ofte ikke oppvarmet utedo. Pess trenger vel ingen nærmere forklaring (for sikkerhets skyld; det er nummer en og ikke nummer to. Kanskje dette var mer forvirrende enn oppklarende?). 

Pesshester er ofte avklipte støvler, som er lette å smette på seg når man skal ut i et uformelt ærend. Slik som å hente posten i morgenkåpe og hårruller, eller, som navnet tilsier, et kjapt besøk på rommet med hjerte på døra.

Nå som pesshester er et grundig utdypet begrep, skal jeg ta en nærmere titt på litt mere moderne varianter av denne oppfinnelsen.

Jeg må nevne at jeg har vokst opp med pesshesta, nei, jeg er ikke 80 år, men har vært i kontakt med 80-åringer i litt grissgrendte strøk. Hjemme hos bestemor hadde pesshestan sin faste plass på trappa ute, meget praktisk, selv om huset for lengst hadde fått vannklosett.

Min far har skaffet seg Felleskjøpets pesshesta, som ikke er brutalt kuttet av, men har ei fin avslutning. Like fullt er de pesshesta, de har akkurat samme funksjon, man smetter de på seg for et raskt ærend. Dette er jo ikke fottøy man går offentlig i (her skal jeg ikke være alt for kategorisk, noen finner jo på de rareste ting og viser seg offentlig i de mest aparte bekledninger).

Det siste skuddet på stammen av pesshesta er etter min mening crocs (da sikter jeg til disse helstøpte plastklumpene med luftehull overalt). De er lette å smette på seg og er et fottøy man helst ikke bør vise seg offentlig i! Det har jo gått noen år siden disse crocsene var siste mote (et smertelig minne plaget av flashbacks; voksne damer med crocs ornamentert med blomster og andre morsomheter). Disse crocsene har nå blitt litt som de kasserte støvlene man klippet kort, og det nye livet egner seg best som pesshesta.
Ikke for det, jeg har nylig sett crocs i en slags semi-offentlig sone, nemlig en kafeteria i gåavstand fra et kontor. Personen måtte ikke helt ut i verden, men likevel føltes denne bevitnelsen av crocsbruken som noe litt for intimt. Jeg tenkte for meg selv at han skulle sikkert bare et raskt lite ærend... 

Legger til et bilde av et par crocs. Å finne et bilde som overhodet lignet på pesshesta var ikke å oppdrive, jeg må rett og slett dra tilbake til bestemorhuset med kamera for å få et fornuftig bildebevis (men dere skjønner greia, det er ikke så vanskelig å forstille seg et par avklipte støvler!).

                           (foto hentet fra denne nettsiden som treffende nok skriver om fashion victim (!):
        http://costuminatrix.blogspot.com/2008/09/outback-fashion-crocs-versus-crocs.html )

Ingen kommentarer: