fredag 16. september 2011

Isdans

Av og til dukker det opp noe som får deg til å tenke tilbake, og denne gangen var det en isdanskjole.

Ok, for å slå det fast med en gang, jeg har aldri eid et par skøyter eller bedrevet kunstløp på is! Det jeg har gjort, er å leke at jeg gjorde det. Dette var en hendelse som riktignok skjedde utendørs og på is, men under meget primitive forhold.

Se det for deg, det er vår i luften, de brune gresstustene begynner å titte frem fra snøen. Det føles mildt i forhold til den kalde vinteren, så mildt at små barn nekter å ha lue på.
Hele grusbanen er dekt av speilblank is, og scenen er satt for isdans. Deltakerne er søstrene junior med utstyret i orden. Min søster og jeg har hver vår isdanskjole på, en rød og en hvit, og med matchende strømpebukser. På beina har vi støvler som faktisk har skøyteegenskaper på glatt is, resultatet er piruetter og andre akrobatiske tilløpp.

Dette er et av de beste minnene fra barndommen og helt sant! Minnet er litt diffust i kantene, men følelsen er der, det må ha vært sånn! Jeg kan selvfølgelig få min søsters versjon, men det er ikke bestandig vi husker helt det samme. Derfor nøyer jeg meg med min visjon for denne gangen.

Siden jeg potensielt kan bli beskyldt for historieforfalsking av isdanser nummer to, skal jeg beskrive isdanskjolene. De var ganske så fantastiske, og selvfølgelig hjemmesnekrede (for hva var vel markedet for slike kostymer på 1980-tallet i Nord-Norge?).
Basisen for kjolene var et par pologensere, en rød og en hvit, deler av en gardin og paljetter. Gardinen ble sydd fast nederst på hver kjole, og paljettene litt klønete festet midt på magen. Jeg mener bestemt vi ordnet kjolene selv, mest meg da, siden jeg er eldst og mest kyndig med nåla og min søster har erklært seg allergisk mot alt som har med søm å gjøre.

At jeg kan beskrive disse kjolene så godt, er fordi de dukket opp i fjor under en ryddeøkt i et fjøs. Nå er de godt tatt vare på og arkivert hjemme hos meg, iallfall den ene kjolen, for min søster fikk den ene. Så nå sitter vi med hver vår kjole fra fortidens karriere som isdansere.

                                                                    (foto: Ingibiru)

Og her er billedbeviset, en stykk isdanskjole med paljetter!  Brukt av meg med meget grasiøse bevegelser på isen, iført matchende strømpebukse og et par magiske isskøytestøvler!

                                                                     (foto: Ingibiru)

Her ser vi et nærbilde av det fantastiske paljettarbeidet utført av kyndige barnehender. Legg spesielt merke til teknikken for trådfestingen, vi vet jo alle at blåknute og lange trådender er det beste!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hei :)
Fant veien hit via Bøllemamma. Ser du byr på tanker og gleder meg til å være med deg på veien.

Lykke til med bloggen.