torsdag 1. september 2011

Ballkjoletorsdag

Har du skapet fullt av kjoler du aldri får brukt? Er det ingen spesiell anledning på trappene som oppfordrer bruk av en pyntet kjole? Eller har du bare forferdelig lyst til å ta på KJOLE, men ikke helt får det til?

Da har jeg den ultimate løsningen for deg! Her kommer verdens beste grunn til å pynte seg med kjole uten noen som helst god grunn, nemlig konseptet ballkjoletorsdag!

For noen år siden gikk det et radioprogram på NRK som het Mamarazzi. Der kledde alle programlederne på seg sine mest pompøse kjoler de fant i skapet. Dette skjedde en gang i uka på torsdagene. Selv om dette var radio ble det gjennomført. Jeg tuller ikke, for dette har jeg sett bevis på! Blant annet et bilde av Kristine Koht som går rundt i kantina med en fotsid turkis kreasjon. Kjolen har sølvdetaljer rundt halsringing og strutsefjær nederst på ermene, uforglemmelig!

Så hvordan vil dette kunne anvendes for deg?
På min forrige jobb satt arbeidskollegaene og klagde over alle de flotte tingene i skapet som de aldri fikk brukt. Løsningen var å skape et slags påskudd for overpynting en dag i uka. Jeg kom på at Mamarazzi hadde "ballkjoletorsdager", og lanserte samme konseptet på jobben. Dette funket som en valgfri greie. For meg personlig gjorde det meg mer bevisst på hva jeg hadde på meg denne dagen. Min pyntesyke ble tilfredsstilt og til en viss grad oppmuntret!
Mange vil si det er tøvete å måtte ha en slik unnskyldning for å pynte seg litt ekstra, men dette er i mine øyne bare positivt. Det føles mer naturlig å ha en anledning til kjolebruk, spesielt for de som egentlig aldri bruker kjole annet enn til festlige sammenkomster.

Hvordan funker dette konseptet for meg i dag?
Akkurat for øyeblikket er en mer praktisk tilnærming til klesdrakt nødvendig, spesielt siden jeg går en halv time gjennom skogen til mitt daglige virke. Men hvem har sagt at ballkjoler nødvendigvis må slepe marken? Jeg kan jo i de verste snøstormene bruke en kort kjole og dermed forhindre våte skjørtekanter i snøslapset.

Ja, jeg vurderer seriøst å ta opp tradisjonen med ballkjoletorsdag igjen! Må løpe til skapet og velge meg ut den beste kjolen! Tudelu!

  

Dette er helt åpenbart ikke bildet av Kristine Koht der hun sprader rundt i sin turkise ballkjole i kantina på NRK, men brukbar som illustrasjon på hva hun muligens kunne ha brukt en annen torsdag!

(Bildet er hentet fra nettsiden http://www.tv2.no/underholdning/gkn/-jeg-savner-de-store-melonene-jeg-hadde-3403336.html ).

1 kommentar:

Ragnhild sa...

God ide, må testes :)