torsdag 10. november 2011

Vesker

Vesker kan en simpelthen ikke få nok av! Det har ingenting å si om man allerede har skap, skuffer og veggene fulle, en til veske er ikke for mye! Trikset blir vel å ha en variert samling, slik at man kan la humøret bestemme dagens veske.

Hvis du tilhører den kvinnelige delen av menneskeheten, har du kanskje fra tidlig alder vaklet deg avgårde med den fineste veska og alt for store sko (for hvem har vel ikke vært i skapet og snoket i sakene til mor!).
Øvelse gjør mester! Man leker seg fram til eget uttrykk, og for min del er veska en helt naurlig del av det!

Historisk sett har veska økt i størrelse i takt med omfanget av greier man ønsker å oppbevare i den (bare tenkt på alle duppedippene, solbrillene, sminken, den ekstra strømpebuksa, alle pastillene og sjokoladen, lista kan fortsette i det uendelige!). Det har nesten blitt slik at vi bærer med oss hele livet i veska.
Hvis man utsetter innholdet i ei veke for en arkeologisk utgraving, kan man sikkert finne mengder av rester etter minner og skrot som bare ligger der. For hvor ofte rydder vi i yndlingsveska?  Jeg vet selv at det i perioder kan gå år og ettermiddag før det skjer!

Nedenfor viser jeg et lite utvalg av vesker jeg selv har brukt mye. Veskene har jeg laget selv, noe som også er greit når man ikke finner den man vil ha! For det å anskaffe seg nye vesker hele tiden handler også om begjær, man kjøper den nye veska fordi man har lyst på den!

Jeg ser sammenhengen mellom følelser og ting her, man blir følelsesmessig knyttet til gjenstander og man anskaffer seg noe nytt fordi det vekker en følelse i en. For meg er det ikke ønsket om å være moteriktig når jeg velger meg ei veske, det handler mer om følelsen, det skal være "riktig" og stemme. Hva det skal stemme med, er en mer diffus greie som jeg ikke helt kan svare på. Jeg tar det på gefűhlen!

Vesken har også symbolverdi, og da er det ikke likegyldig hvordan den ser ut. Stil, materiale, farge, størrelse, mote, alt spiller inn når det kommer til hva man ønsker å uttrykke. Man skal heller ikke prøve for hardt igjen, vesken skal kanskje helst ikke matche resten av antrekket (slik det gjorde i sin tid hos dronningmoren i England!).

Jeg tror man kan lese veldig mye ut av veskebruken til mennesker man møter. Dette er selvfølgelig basert på fordommer som av og til bekreftes (det trenger selvfølgelig ikke å være negative fordommer, men man har en fornemmelse av den andre før man blir bedre kjent!)

Vesker er spennende objekt stilmessig, sosiologisk og historisk! Jeg vet at min livslange fascinasjon nok ikke vil avta med det første!



(foto: Ingibiru)
Dette er en ganske gammel veske jeg har brukt i mange år til fest. Den er akkurakt stor nok til at man kan få presset inn det aller mest nødvendige! Så er den i tillegg ganske søt da!



(foto: Ingibiru)
Dette er en av yndlingsveskene mine for øyeblikket! Den er laget av en sofapute av plysj med et motiv av en påfugl og et vannbad (?). Ringene er egentlig gardinringer, fóret er av en gammel lampeskjerm og skinndetaljene kommer fra ei skinnjakke. Med andre ord er hele veska bygd opp av ting som har vært noe annet!


(foto: Ingibiru)
Denne veska er veldig annerledes enn de andre to. Den er av nye materialer og er formet som en bag (og så er den knall rød!).
Det er dette jeg liker med vesker, de kan ha så forskjellig uttrykk og likevel samme funksjon!

1 kommentar:

Ragnhild sa...

Vesker er altså veldig kult. Jeg hadde som kjent en opprydning i høst, og nå er det "bare" to bokser med vesker igjen i boden :)