onsdag 14. mars 2012

Finn din indre pin up

Hvem har ikke latt seg fascinere av gamle pin up-bilder (det har i hvert fall jeg!), og kanskje lurt litt på om de har hatt levende forbilder! En slik pin up-modell må jo ha vært et yndig vesen eller et sexy bombenedslag av dimensjoner.

Etter å ha undersøkt saken nærmere, ser jeg at modellenes skjønnhet ikke bestandig er en forutsetning for et lekkert resultat. Det virker som om kroppens stilling, og plasseringen av rekvisitter og kulisser er viktigere. Det andre kan jo pyntes på!

Sammenligningen med photoshop er jo uunngåelig, men å lage et pin up-bilde etter et fotografi er vel mer en tolkning enn en retusjering. 

Under har jeg funnet fram til tre "før og etter" pin up-bilder. Det ser ut til at de alle er fra 1950-tallet, og viser klassiske positurer og settinger; overrasket uttrykk på stranden, vind i skjørtet på en olabil og forførerisk i undertøyet.









Jeg kunne ikke dy meg, jeg måtte også prøve meg på en pin up-tegning, men hvem skulle få den tvilsomme æren av å få være min modell?

Valget falt på et bilde av Anniken Huitfeldt, der hun poserte så yndig med skisko. Alt stemmer her, posituren, smilet og et par lekre ben. Jeg vet at hun forsøkte å unnslippe terningkast fra Jan Thomas, men skisko alene er ikke nok til å stoppe meg (og kanskje nettopp derfor er det ekstra fristende å gjøre en pin up av Anniken!).


                  
(foto: Scanpix. VG NETT 22.02.12)                   



(foto: Ingibiru)
Skiskoene stemmer omtrentlig overens med fotografiet, men resten kan diskuteres. Jeg valgte å fokusere på posituren og smilet. Skitur-settingen passet fint overens med skoene (da var det sikkert lurt at jeg droppet den opprinnelige ideen om å kle Anniken i bikini!).



(foto: Ingibiru)

(foto: Ingibiru)
Jeg kan ikke påstå at resultatet ligner på utgangspunktet, men det er jo ikke det viktigste når man skal lage en pin up-versjon etter et foto. Konklusjonen er at dette er min tolkning av fotografiet der Anniken Huitfedt poserer som en pin up-modell med skisko for å unngå å bli bedømt som én.
                                                                        

2 kommentarer:

Anonym sa...

Pin-upen har munnen til Madonna:) Flott tegning og morsom post, takk:) Linda

Adele Pierri sa...

LOVE those Gil images! :)