fredag 23. desember 2016

Saltvandsakvariet

Saltvandsakvariet, tittelen og teksten i denne boken fra 1970-tallet er temmelig tørr, men bildene og illustrasjonene tilfører en annen dimensjon. Det er noe med fotografiene som er utrolig tiltrekkende, de har en kvalitet jeg liker veldig godt. Lyset og måten de er gjengitt i boken vanner det hele litt ut (jeg vet, ordspillet var rett og slett for fristende!).

Det er lag på lag med gjengivelser; fisken, dykkeren som tar bildet, trykket i boken, min avfotografering, postingen på nett, virkeligheten blir fjernere og fjernere for hvert steg. Kanskje derfor bildene gir meg følelsen av å befinne meg i en pastellfarget drøm på havets bunn!

Etter hvert har jeg en god del slike bøker som viser slørete bilder av eksotiske reisemål og dyrearter. Estetikken tiltaler meg, disse bøkene er veldig tidstypiske, samtidig som de er en kilde til stadig inspirasjon. Det er vel slik det er, vi stjeler fra fortiden, bruker på nytt fragmenter, låner estetikken og gjør det til vårt eget, om og om igjen!

For de som er interessert i kilden, gå til de tre siste bildene, de viser omslaget og informasjon om utgivelsen.







































Ingen kommentarer: